logo_stars
Winkels
BE
France
Belgique
España
Deutschland
Nederland
English
0
Uw mand

Onze gidsen

Om goed te kiezen

Gidsen kopen

Hoe kies je je synthesizer of sampler?

Wil je een synthesizer, arrangeur of masterkeyboard aanschaffen, maar heb je moeite om ze uit elkaar te houden? Eerlijk gezegd is er geen groot verschil (in ieder geval qua uiterlijk) tussen deze drie instrumenten, maar hier zijn enkele details waarmee u ze beter kunt situeren.

synthesizers

Hoewel er sterke concurrentie is van virtuele instrumenten, blijven de verschillende soorten machines en synthesizers talrijk en vaak onmisbaar in een thuisstudio. Hier volgt een kort overzicht van de verschillende categorieën. Als je je afvraagt wat de verschillen zijn tussen een keyboard en een synthesizer: vind een antwoord in onze Synth Guide.

Synthesizers, het centrale deel van de thuisstudio, zijn vooral geluidsgeneratoren. Oorspronkelijk op de markt gebracht in het midden van de jaren zestig door het merk Moog, waren ze in eerste instantie bedoeld om, met wisselend succes, de verschillende akoestische instrumenten na te bootsen. Tot het begin van de jaren tachtig gebruikten alle synths elektrische spanning om geluid te produceren: ze werden daarom analoog genoemd. In 1983 – ook jaar nul van de MIDI-standaard – verscheen de eerste digitale synthesizer, de Yamaha DX7, die zich verzette tegen de vorige categorie met zijn door microprocessors gegenereerde geluiden.

MIDI, wat staat voor Musical Instrument Digital Interface, is het communicatie- en commandoprotocol dat de uitwisseling van gegevens tussen elektronische muziekinstrumenten mogelijk maakt.

"Workstation"-synthesizers: de emulatie van akoestische geluiden

Tegenwoordig blijft het traditionele onderscheid tussen digitale en analoge synthesizers nog steeds geldig, behalve dat de digitale synthesizer in de meeste machines heeft geïnvesteerd. De vooruitgang in de emulatie van akoestische geluiden is dus aanzienlijk, waardoor het mogelijk is om voor een paar honderd euro een volledig scala aan geluiden te vinden (bijvoorbeeld de Roland Juno Di of de Korg PS60). Sommige modellen bedoeld voor compositie zijn ook uitgerust met audio- en/of midi-sequencers2; deze worden dan werkstation of werkstation genoemd.

De werkstationsynthesizer is een instrument dat geluiden bevat en waarmee u andere geluiden kunt wijzigen en dus kunt creëren. Het is ook mogelijk om externe geluiden en effecten op een werkstation toe te voegen. Zeer creatief, dit type toetsenbord is meestal bedoeld voor groepsspel of om de stem van een zanger te begeleiden.

Als u een veelzijdig toetsenbord met meerdere functies wilt, is het "werkstation"-concept een uitstekend compromis. Dit universele toetsenbord kan zich aanpassen aan vele profielen van muzikanten, van beginners tot gevorderden tot professionals.

Analoge en modellerende synthesizers

Veel fabrikanten bieden tegenwoordig nog steeds analoge machines aan, waarvan terecht bekend is dat het geluid warmer is dan digitale apparaten. Moog, pionier van deze technologie, brengt bijvoorbeeld zijn vlaggenschiptoetsenbord uit de jaren 70 – de Minimoog Voyageur – opnieuw uit en gaat zelfs zo ver dat het lichtere versies uitbrengt (de Little Phatty en zijn rackversie, de Slim Phatty). Meer recentelijk profiteren merken met een prestigieus verleden van de huidige rage voor dit soort geluid om goedkope volledig analoge machines te produceren, zoals de Korg Volca-machines of de Pocket Operator mini-synths van Teenage Engineering.

We vinden parallel een andere reeks synths, deze keer digitaal, die de kenmerken van "ouderwetse" synths overnemen. Deze zouden modellerend zijn en veel functies bieden, evenals uitgebreide polyfonie - polyfonie is het maximale aantal noten dat tegelijkertijd door een instrument kan worden gespeeld - voor een veel betaalbare prijs (Korg Microkorg, Roland Gaia SH01).

VIDEO VIDEO VDEIO

Ritme vakken

Een drummachine is een doos die muziekinstrumenten en akoestische ritmes, zoals drums of bas, kan vervangen. Zeer populair in de elektronische muziek van de jaren 80, het is een tool die enorm wordt gewaardeerd door producenten van electro- of hiphopmuziek. Drummachines bieden een paar honderd drumkits in een breed scala aan stijlen die meestal vooraf zijn opgenomen of gesampled. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de Alesis SR18, Boss DR880 en Akai XR20 drummachines. Er zijn ook machines die hun eigen synthese-engine integreren, zoals de Elektron SPS1 Machinedrum-machine. Essentieel voor het maken van loops en patronen, drummachines bevatten ook een loop- of step-sequencer, zoals bijvoorbeeld de Korg EMX1-machine.

Samplers

Op het einde van de jaren zeventig verschenen met de Fairlight CMI en vervolgens de mythische MPC AKAI-serie, samplers of samplers traditioneel tegen synthesizers vanwege hun belangrijkste functie: het toevoegen van externe geluiden aan de machine. Hoewel het mogelijk is om deze functie te vinden op bepaalde high-end synthesizers (zoals YAMAHA Motif, KORG Kronos, etc.) synths, komen ze meestal in de vorm van een doos met aanraakgevoelige pads en, zeldzamer, met een toetsenbord .

Omdat deze machines over het algemeen zijn ontworpen als stand-alone productiestations, bevatten ze standaard een sequencer om projecten met meerdere sporen samen te stellen. De grootte varieert tussen 16 en 64 midi-tracks, afhankelijk van de machine, en soms zelfs audiotracks. Hier zijn vier representatieve voorbeelden van de verschillende soorten monsternemers.

AKAI MPC 500: een klassieker van het productiestation
Uitgerust met 12 pads, een 48-track sequencer, een multi-effect en de belangrijkste bewerkingsfuncties van de MPC-serie, biedt de 500 een werkstation dat voornamelijk bedoeld is voor het bewerken van samples of korte loops (16 MB RAM uitbreidbaar tot 128).

ROLANDSP 404: een podiummonsternemer
Met 12 pads x 10 banken, geen geïntegreerde sequencer, is de SP404 duidelijk bedoeld voor het triggeren van samples on the fly, op het podium of in de studio. Het is een zeer goed verkochte merklap, zeer compleet, met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

KORG ESX1 MK2: de step-sequencer van het "TR"-type
Duidelijk gericht op elektronische muziek, onderscheidt de Korg ESX zich van andere samplers door zijn step-sequencer of step-sequencer die kwantificatie van zestiende noten biedt. Ook hier is deze machine bedoeld voor het triggeren van korte samples via SD-kaart.

LOOPSTATION: de sampler voor instrumentalisten
Het is door te denken aan instrumentalisten met hun handen vol dat Boss logischerwijs een sampler heeft ontwikkeld die met je voeten kan worden geactiveerd. De Boss RC-300 Loop Station is een repeater-samplerpedaal, zeker het meest succesvolle op de markt op het moment dat deze regels worden geschreven.

expanders

Zonder toetsenbord is een expander een machine die geluiden integreert en toegang geeft tot de parameters in een doos, vaak in rekformaat. In tegenstelling tot de sampler heeft de expander een vooraf opgenomen geluidsbank (samples of gesynthetiseerde geluiden), maar kunt u geen nieuwe opnemen.

Om de expander, die een MIDI-processor is, te besturen, kunt u een sequencer of een masterkeyboard gebruiken of deze aansluiten op een computer via een MIDI- of USB-aansluiting, afhankelijk van het model.

Het verschil tussen de expander-modellen zit hem in het aantal vooraf opgenomen geluiden (tot enkele duizenden) en hun codering/opnamekwaliteit/-conditie, evenals de mogelijkheid om de geluidsbank uit te breiden en de voorgestelde interfaces.

De KORG MP-10 Pro niet-versterkte expander is de ideale muzikale metgezel voor reizende artiesten, solomuzikanten, zangers en amateurmuzikanten. Het biedt volledige controle over MP3-audiogegevens en MIDI-BESTANDEN waarover u kunt zingen. Daarnaast biedt de MP-10 ook een geluidsgenerator, effectprocessors, mixer, professionele stemharmonisatie, 120 GB harde schijf en video-uitgangsbediening allemaal in één instrument.

arrangeur toetsenborden

Arrangers, ook wel elektronisch orgel genoemd, zijn een bijzonder brede categorie die geschikt is voor zowel de professional als de complete beginner. Met dit laatste in het achterhoofd is het mogelijk om te kiezen voor een 61-toetsen klavier om bijvoorbeeld een kind vertrouwd te maken met het instrument. Ze bevatten over het algemeen enkele honderden geluiden, ritmes (arrangementen of stijlen) of zelfs vooraf opgenomen liedjes, waardoor ze duidelijk gericht zijn op speels gebruik.

Een ander bepalend kenmerk is de aanwezigheid van snelheid, dwz een gevoeligheid, een reactie van de toetsen op de intensiteit van de aanslag van de beginnende pianist. Zelfs als sommigen er geen hebben (Yamaha PSR E223), verdient het de voorkeur om een instrument te kiezen met aanslaggevoelige toetsen (Yamaha PSR E333 type of hoger) - aantal "klassieke" oefeningen op basis van de reactiviteit van de slag.

Het hoofdtoetsenbord

Het hoofdtoetsenbord is een besturingstoetsenbord dat over het algemeen wordt gebruikt met software (zoals Cubase, Reason of Protools) om muziek te maken. In tegenstelling tot arranger-keyboards en werkstations heeft het master-keyboard geen geluiden of ritmes en wordt het alleen gebruikt om compatibele muziekinstrumenten, expanders of sequencers aan te sturen. aangesloten via MIDI of USB. Met een masterkeyboard kunt u MIDI-sequenties opnemen, muziek schrijven of muziek produceren op uw pc of andere apparaten die compatibel zijn met MIDI-besturing.